hits

august 2016

Forsikring kan vinne marked med hyteknologiske kart

Forsikringsbransjen er en av de bransjene som er spdd st overfor en strre revolusjon de neste rene. Den viktigste driveren for denne revolusjonen er frst og fremst ny teknologi. Ogs her vil man oppleve en kt grad av automatisering og robotisering, bde i dialogen med kunde og i hvordan man hndterer forsikringssaker. Et av de omrdene hvor teknologi vil ha strst pvirkning er i hvordan man er i stand til tilby kunder skreddersydde prismodeller. Forsikringsselskapene vil i stadig strre grad vite mer om kundene gjennom Internet of Things-teknologi (IoT): tilkoblede biler som deler ditt kjremnster, gjennom personlig helseteknologi med skalte wearables la Fitbit og lignende applikasjoner som monitorerer vekt, hvilepuls og aktivitetsniv.

Avansert kartteknologi er et annet omrde som setter forsikringsselskapene i stand til tilby mer skreddersydde prismodeller og dermed bli mer konkurransedyktige i kampen om kundene. Gjennom kombinere data om kundene med data om omrder som er utsatt for naturdeleggelser, brannfare, eller kriminalitet er man i stand til bygge presise analyser og skape en unik innsikt i forsikringsportefljens risiko. Dette kalles Location Analytics og blir i stadig strre grad tatt i bruk som grunnlag for prising. Mens man tidligere differensierte pris basert p postnummer og innenfor et relativt grovt rutenett, er man med geografiske analyser i stand til differensiere basert p hvor en eiendom er plassert i terrenget og ta hensyn til hydeforskjeller. Man kan beregne risiko for overvann og vann i kjeller eller for innbrudd og hrverk. Med geografiske analyser eller Location Analytics kan man ogs identifisere potensielle kunder i et omrde med lavere risiko som man vil vre i stand til kunne gi en konkurransedyktig pris. Figuren nedenfor illustrerer hvordan man kobler sammen data for flomsoner, kvikkleire og brannfare.


Klikk p figuren for lese mer detaljert om hva Location Analytics er og kan benyttes til.

Som kunde vil man nok noen ganger oppleve denne utviklingen som et tveegget sverd hvor det for noen betyr at de vil f en riktigere, og dermed bedre pris, i forhold til den risikoen de representerer. For andre igjen vil riktigere pris bety en dyrere forsikring. 

For forsikringsselskapene handler det derimot om f en bedre forstelse og styring av den totale risikoen i en porteflje av kunder. Den 1. Januar trdte et EU-direktiv kalt Solvens II i kraft, som la til grunn strengere krav til forsikringsbransjens risikostyring. Mlet er srge for et mer stabilt forsikringsmarked, lignende hva vi ser i finansnringen ellers. Dette er i det store og hele en heldig utvikling for samfunnet, og legger til rette for en mer rettferdig fordeling av enhvers innskudd i forsikringspotten. Location Analytics gjr dette arbeidet bde hndterlig og enkelt for selskapene p markedet.

Det er samtidig potensielt store utfordringer rundt personvern knyttet til dette, noe som krever at flere aktrer involveres nr slike systemer implementeres. Min mening er uansett at vi m legge til rette for at teknologien kan skape et bedre samfunn.

Geir
 

Norge kommer ingen vei uten digitale ledere

Denne uken deltar jeg for frste gang p Arendalsuka. Det skal bli utrolig spennende mte bde politikere og samfunnsdebattanter i foredrag og debatter. Vi skal delta p IKT-Norges stand sammen med andre aktrer i IT-Norge, og ikke overraskende vil temaet vre smarte byer.

Grunnen til at vi er tilstede er todelt. Vi er der selvflgelig for suge til oss kunnskap og innsikt i bde samfunnsdebatten og forskjellige problemstillinger tilknyttet samfunnets utvikling, men frst og fremst er vi der for kunne bidra til ke teknologiforstelsen hos vre folkevalgte og offentlige ledere.

Statssekretr Paul Chaffey i Kommunal- og Moderniseringsdepartementet har i ulike sammenhenger vrt svrt eksplisitt p viktigheten av at offentlige toppledere har digital og teknisk kompetanse. Vi vet at vi lever i et samfunn med store konomiske utfordringer foran oss. Reallnnen til norske arbeidstagere synker, og produktiviteten halter. I Produktivitetskommisjonens andre rapport fra februar blir det konstatert:

Det er store samfunnsmessige gevinster ved ke digitaliseringen i hele samfunnet og det m legges til rette for digital infrastruktur. Det gjelder ogs i offentlige virksomheter, hvor ny teknologi kan gi et stort potensial for effektivisering. Det kreves en bedre samhandling mellom IKTsystemer i offentlig forvaltning og en samordnet offentlig informasjonsforvaltning, som ogs omfatter kommunesektoren.

Mckinsey utgav p sin side en rapport sent i 2014, som anslo at den globale kostnadsreduksjonen som flge av digitalisering kunne vre s hy som 1000 milliarder dollar.

Skal man kunne drive og lede digitaliseringen av offentlig sektor, og dermed ke produktiviteten i samfunnet vrt, kreves det at offentlige beslutningstakere forstr bde mulighetene og utfordringene som teknologien medfrer.

Vi skal gjre vrt, ved selvflgelig snakke om hvordan teknologi og geografiske data kan vre med p bygge fremtidens smarte byer. Et eksempel vi kommer til snakke om er hvordan moderne IT-teknologi kan forbedre ndetatenes responstider dramatisk. I vr demonstrasjon viser vi hvordan det er mulig kontinuerlig dynamisk plassere ambulanser der hvor folk til enhver tid er og hvor ting skjer.



Mine forventninger for uken er i utgangspunktet lave, men jeg er optimistisk. Om jeg s bare klarer pne ynene og ke teknologiforstelsen til n politiker, byrkrat eller leder, s er det verdt turen!

Geir