hits

september 2016

Smarte veier: Bedre beslutninger med hobbydata og sanntidsdata

Ved hjelp av hobbydata (crowdsourcet data) kan vi planlegge nye veier smartere. Vi kan samle inn data om folks faktiske bevegelser og dermed ha et helt annet beslutningsgrunnlag enn det vi tradisjonelt har hatt. Med riktig informasjon i sanntid kan vi hjelpe folk til ta bedre beslutninger om veivalg og transportvalg. Disse tiltakene sammen er et langt steg p vei - for en smartere vei. 

Jeg har tidligere skrevet om hvordan vi ved hjelp av data fra appen Strava kombinert med plandata fra Oslo kommune og data fra Statens vegvesen kan se hvor sykkelveiene faktisk br plasseres. Hva om vi tilsvarende benytter data fra bilenes gps til se hvor folk kjrer nr og kombinerer dette med faktiske data om veier, kollektivtransport i sanntid og kjente kjremnster? 

Da snakker vi muligheter for koble sammen data, la oss si i en app, der innbyggerne kan velge transportalternativ basert p disse dataene. Tenk deg at Lene str i Asker, hun skal p jobb og vurderer bil eller tog. Appen forteller henne at trafikken str bom stille mens togene gr p skinner. Valget er enkelt. Hun tar toget og bidrar dermed til at det blir bittelitt mindre press p veinettet den dagen. Man har tidligere sett at det ofte er sm endringer i publikums valg som gir store utslag. Summen av mange sm og riktige beslutninger har stor effekt. Ved pvirke (og optimalisere) publikums beslutninger fr man smartere veier.  



Dette er bare ett eksempel p mulighetene nr vi kobler sammen forbrukerdata, geografiske data og sanntidsdata.  

Denne uken snakket kollega Tore Jensen om akkurat dette p konferansen Smarte Veger. Litt mer om foredraget han holdt.